אסטרל
מה סוג המוזיקה שאתם מנגנים?
אנחנו מייצרים את המוסיקה שלנו כבר 35 שנה.
התחלנו בשנת 1987 היו לליאור ולי הרכבים שונים ומשונים. מוסיקה אלקטרונית (הרבה לפני שהמונח ״טראנס״ נוצר. מוסיקה תעשייתית, המשך טבעי של ה new wave של שנות ה 80.
בעבר קראו לנו SFX וכעבור מס׳ שנים החלטנו לשנות את השם ל Astral Projection
הסינגל הראשון שלנו כ SFX יצא בחברה בלגית
בשנת 1991 שם הטראק Monster Mania
בשנת 1992 התחברנו (גיא סבג / יניב חביב / הראל פרסקי / ליאור ואני) עם אורן קריסטל
מחברת התקליטים פונוקול.
ובשנת 1993 יצא האוסף הראשון שלנו
Trust In Trance
האוסף הזה נקרא אוסף כי לא לא היינו בטוחים שתקליט להקה ימכור בכלל
צריך להבין שבאותם השנים של תחילת הטראנס
בישראל ובעולם לא היה קיים המושג טראנס.
עד לאותם שנים המוסיקה נקראה בהמון שמות
כגון: אסיד / אסיד האוס (של אז) טכנו (של אז)
ניו ביט / הארד טראנס / וכו וכו..
בשנת 1994 הוצאנו אוסף נוסף תחת השם
Goa Vibes
לשם הכנסנו את הטראק שלנו
Let there be light
והאוסף זכה להצלחה טובה.
החלטנו בשנת 1995 להוציא עוד אוסף
Trust in trance 2
שכלל את הלהיט שלנו מאדהבה (די ג׳י יורג אומר את הסימפולים).
בשנת 1996 הוצאנו את האוסף
Trust In Trance 3
עם הלהיט people can fly .
ראג׳ה ראם שמע את האוסף והתעלף
והחליט להוציא את זה אצלו בלייבל TIP Records
תחת השם
Astral Projection- Trust In Trance
עד לאותה שנה השתמשנו בשמות הרכבים אחרים
רק בכדי ליצור תחושה של מגוון להקות למאזין.
אבל למעשה כל ההרכבים (תחת שמות אחרים) באוספים היו אנחנו.
בשנת 1997 יניב חזר בתשובה
ונשארנו רק ליאור ואני … ממש כמו בתחילת הדרך כשהיינו SFX
ומאז כל שנה / שנתיים הוצאנו תקליטים כגון
The Astral Files
Dancing Galaxy
Another World
Amen
Ten
In the mix
אפילו באיזהו שלב הוצאנו את התקליט של SFX
שהקלטנו בתחילת הדרך
תחת השם SFX-The unreleased tracks
בין לבין הוצאנו עשרות אוספים תחת חברת התקליטים שלנו Trust in trance
אוספים עם סדרת אלבומים של אמנים ישראליים
ואמנים בינלאומיים.
אף פעם לא אהבנו לקטלג את המוסיקה שלנו תחת איזשהי תבנית
אבל בגדול אנחנו מייצרים מוסיקת גואה טראנס
מלודית / פסיי טראנס.
2. מתי הייתה הפעם הראשונה שלך במסיבת טראנס?
הפעם הראשונה שלי במסיבת טראנס היתה מסיבה שאנחנו עשינו
בשנת 1987 עם נתי משעלי
היינו בפינגווין ומשיחה לשיחה ברחוב אלנבי לכיוון מועדון המטרו (מאחורי אלנבי 58 ז״ל).
החלטנו שאנחנו תקליטנים והחלטנו שאנחנו רוצים ערב משלנו .. בלי שום תוכנית הגענו למועדון המטרו שהיה ריק מאדם
ושם פגשנו את זאב הבעלים (השותף של איציק אבנרי) והודענו לו שאנחנו תקליטנים של מוסיקה מאוד מאוד מיוחדת – מוסיקה אלקטרונית
מוסיקת אסיד (לא היה את השם טראנס עדיין)
זאב שהיה מיואש שלא היה לו קהל במועדון
החליט שהוא מאמין לנו שנצליח להביא קהל.
סגרנו שבשבוע הבא יש מסיבת אסיד
במועדון המטרו.
הבעיה שלא היה לנו קהל חח
וגם לא היתה לנו מוסיקה חחח
היה לי רק תקליט אחד שקניתי בבית התקליט
של Psychic tv שנקרא סופרמן
ג׳נסיס פי אוריג׳ המנהיג של הלהקה החליט לעשות משהו אחר מהקו המטורף של הלהקה
והחליט להוציא סינגל אסיד
וזה מה שפתח לי עולמות והחלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות כל החיים – לשמוע – לייצר – לחיות את זה לעד.
השגנו קלטת וידיאו (במונו חח)
ויחד עם עוד תקליט שהקלטנו על גבי קסטת טייפ מאורן בלישה (תקליטן הפינגווין)
ולופ ממכונת תופים שחזר על עצמו אולי שעתיים
הצלחנו ליצור ערב עם מוסיקת אסיד
ממש מאפס מכלום של הכלום
סרט הוידיאו של מוסיקת האסיד ששודר במונו!! גם היה חלק מהערב חח
צריך לזכור שלא היה פייסבוק
לא אינטרנט
ולא שום תקשורת ישירה ומיידית עם הקהל.
בכדי להזמין קהל
אח של נתי משעלי .. חיים, ירד לבארים להזמין את כל התיירים שבסביבה וככה היה לנו קהל
זאת המסיבת טראנס הראשונה שלי
- גיל 19
– ספר לנו גם באיזה הפקה זה היה
הפקה של אבי ניסים ונתי משעלי חחח
- באיזה שנה זה היה. 1987
–
3. אחרי כמה זמן שאתה בעולם הטראנס החלטת שאתה רוצה ליצור / ולנגן במסיבות
ליאור ואני הופענו המון בפינגווין המיתולוגי
עשינו מוסיקה אלקטרונית / תעשייתית
היינו מעריצים של להקות כגון
דפש מוד / יאזו / ויריג׳ין פרונס / קאברט וולטר / קוייל / סייקיק טי וי / טרובינג גריסטל / ניצר אב / פרונט טו פור טו / איינשטורצאנדה ניובייטן / כריס וקוזי / סופט סאל / דייב בול / ג׳אן מישל ג׳אר /
סקיני פאפי / פרונט ליין / טסט דאפט / קראנט /
ועוד המוני להקות.
הושפענו רבות מהם קיבלנו השראה ענקית מהם .. רצינו להיות כמוהם .. רצינו שיהיה לנו הרכב בדיוק כמו שלהם יש .. רצינו להופיע בעולם הגדול
רצינו שישמעו אותנו … זה היה החלום שלנו כילדים
בני 17 .. ועשינו הכל בכדי שזה יקרה .. לא היה שום סיכוי אחר .. רצינו חלמנו נשמנו חשבנו את החלום
יום יום .. התבייתנו על המטרה ולא ראינו שום דבר אחר .. רק את המוסיקה שלנו
שאף אחד לא הכיר
הבעיה נינה היקרה, לכי תציגי משהו חדש לעולם
שאף אחד לא יודע מה זה
מעולם לא שמעו את המוסיקה הזאת
גיא סבג הגיע למקלט שלי בבוגרשוב בת״א
ואמר לליאור ולי שהמוסיקה שלנו מתנגנת בגואה
לא הבנו מה הוא אומר לנו .. מי זה גואה ? מה זה גואה ?! חח מיד התאהבנו בגיא
ועוד באותו הלילה עשינו מסיבה יחד בהרצליה בחוף הים .. ותנחשי מה קרה? גם אותה סגרו חח
מסיבת הטראנס / אסיד הראשונה בישראל
נעצרה על ידי המשטרה … אחת השכנות בהרצליה התלוננה על הראש שבוקע מחוף הים.
– האם קודם ניגנת DJ ואחרי תקופה הפכת גם ליוצר?
התחלתי כיוצר מוסיקה
המשכתי כדי ג׳יי
ובאיזשהו שלב אחרי מס׳ שנים החלטתי להתמקד רק באסטרל והפסקתי עם הדי ג׳יי
מתחילת הדרך כאסטרל אנחנו מנגנים אך ורק את המוסיקה שאנחנו מייצרים
זה גם סוד הקסם .. לנגן רק יצירות שלך
ככה תמיד אפשר לחדש לקהל
ותמיד להיות עם מוסיקה חדשה שלעולם לא נשמעה.
לתפקיד הדי ג׳יי יש תפקיד חשוב ביותר
ואם הוא בעל חוש טעם טוב ואיכותי
הוא / היא (לשמחתי יש הרבה נשים בטראנס) יכולים להפוך את המסיבה מסתם מסיבה למסיבת חוויה בלתי נשכחת.
– כמה שנים אתה מנגן?
35 שנה
4. יוצא לך גם לנגן בחו”ל? במידה וניגנת בפסטיבלים ציין בבקשה איזה ובאיזה שנה.
המסיבה הראשונה שלנו בחול
ההופעה הראשונה ראשונה של אסטרל בחול היתה בצרפת בתוך קתדרלה ענקית ומפוארת
ההזמנה להופעה גם היתה חוויה בלתי נשכחת
היינו בבית אחיותי ואחי האהובים ולפתע היה טלפון .. צילצול טלפון (בזק עם חוגה ישן – לא סלולרי) אחותי ענתה לטלפון וצעקה לי מהסלון
״אבי יש איזה משוגע על הקו שמדבר באנגלית – צרפתית נראה לי שהוא רוצה אותך״
קפצתי על הטלפון ושמעתי את הצעקה הבאה:
״אסטרל פרוג׳קשןןןןןןןןןןןןןןןןן״ והכל באנגליתצרפתית מחוברת מבולבלת
דן דן המארגן הזמין אותנו לצרפת להופיע.
זו היתה הזמנת ההופעה הראשונה שלנו אי פעם
בשנת 1996 לצרפת.
התקשרתי לליאור בהתרגשות מרובה
ואמרתי לו שאנחנו טסים לצרפת
סוף סוף העולם מתחיל להכיר אותנו
ומאז ועד היום אנחנו מופיעים בעולם ובישראל
תודה לאל.
המשך הכתבה למטה



















5. רשום לי בבקשה 2-3 הפקות שלדעתך עזרו לך ופתחו לך את הדלת בתחילת בדרכך ( במידה ולקח לך זמן ואז פרצת דרך ציין את ההפקות האלה).
אצלנו המצב היה מורכב כי לא היו הפקות בתחילת הדרך ..
המסיבות הראשונות בארץ היו שלנו
כמו שסיפרתי על מועדון המטרו
ואחכ רוזלינדה / גדאנקס / העיר השנייה
אלנבי 58
ואחכ המסיבות עם גיא סבג היקר שיצאנו
לטבע חוף ניצנים – פארק אשכול
ועוד ועוד
בכל סופש ניגנו במסיבות טבע בישראל
המועדון שהכי גרם לכל הסצנה להתפתח היה מועדון ״הבעיה״ של רמי דנוך בת״א
בכל סופש ניגנו שם
ערב שלם של גיא סבג ואני
בלי שום ליין אפ ועוד תקליטנים
מדובר על שעות על גבי שעות של תיקלוט בלתי נגמר .. בלי החלפה .. ובלי עזרה מאף אחד
רק אנחנו בעמדה .. מתחלפים מדי כמה שעות.
אהבנו לבנות את המסיבה כאילו אנחנו מנגנים במסיבת טבע – כאילו שאנחנו בחוץ
וככה התחייסנו לזה
בשעות הלילה מוסיקת לילה – פסיכודלית
קשה – עוצמתית – חוויתית – בלתי מתפשרת
הרבה TB 303 בכל טראק כמעט .. ערפול חושים טוטאלי .. ואז כשהקהל כבר עמוק בתוך החוויה
כשהגיעו שעות הבוקר (זריחה) עברנו למוסיקה
מלודית מלאת הרמוניות וסיקוונסים איכותיים.
הקהל ממסיבה למסיבה יצא מגדרו
והשמועה שיש מסיבת טראנס עם מוסיקה לא מהעולם הזה, התפשטה לה במהירות
וממסיבה למסיבה הקהל הכפיל את עצמו
זכור לי שברגע שהיתה מסתיימת המסיבה
גיא ואני נסענו ישר לשדה .. לקנות עוד תקליטים
מאירופה … מצאנו את עצמנו במקום לישון אחרי מסיבה במטוסים לאירופה לכל מקום שמכרו את המוסיקה הזאת באירופה
קונים מאות תקליטים בכל נסיעה
חוזרים לישראל ומכינים את המסיבה הבאה
במשך כל השבוע ..
באחת המסיבות הגיעה משטרה
זה היה במועדון הרוזלינדה ברמת גן
עצרו את המסיבה
עצרו את גיא ואותי
היה לנו משפט ארוך ששי גז ניהל אותו
שבסופו השופטת יהודית אמסטרדם ז״ל היקרה קבעה שאנחנו לא אשמים.
אחרי המשפט הזה.. גיא החליט שהוא פורש
וליאור ואני חזרנו שוב לעבוד יחד – ליצור את המוסיקה של עצמנו.
התקשרתי לליאור שבאותה התקופה היה באמריקה
ואמרתי לו שדולי הבעלים של מועדון ה xs
הכיר לנו את אורן קריסטל וכדאי מאוד מאוד שהוא יהיה פה איתי בישראל כי משהו ענק עומד להתרחש.
ליאור הבין טוב מאוד את טון הדיבור שלי
ומיד עלה על מטוס.. והשאר היסטוריה.
אנחנו עובדים עם כל ההפקות בארץ ובעולם
ולא רוצים לקפח אף אחד
לכן אכתוב שכל הפקה שהופענו אצלהם אי פעם
עזרה לנו בחשיפה לקהלים חדשים ותרמה לנו רבות להמשך ההופעות שלנו בעתיד.
וכמובן בלי הקהל המדהים שהגיע (ומגיע) ואהב אותנו, לא היינו מצליחים.
תודה לכולם. לקהל ולהפקות יחד.
6. לאיזה גילאים המוזיקה שלך מתחברת?
המוסיקה שלנו מדברת לכל אדם בעולם
אין למוסיקה שלנו גיל או לאום או דת או גזע
ככה תמיד התייחסנו לזה
עמית (הבת של קרן אגם האהובה ושלי) שמעה את המוסיקה שלנו עוד כשהיתה עובר ברחם.
השפה של הטראנס היא שפה ללא מילים
אין איזה זמר מוביל כמו נניח בשירים רגילים
שמאחוריו המוסיקה ..
אין כזה דבר
שירה בטראנס הפריעה לנו מאוד!
רצינו משהו חדשני
מוסיקה עם סאונד חדש
לא השבלונה הרגילה של תופים גיטרות וכו (אנחנו מאוד אוהבים תופים וגיטרות וזמרים אבל לא בטראנס חח)
חיפשנו בסרטי קולנוע משפט קצר
ערטילאי .. עוצמתי …
סוג של דיבור (באנגלית) מתומצת בסאונד שונה.
משפט קצר בלי הרבה בילבולי מוח.
שאומר דברים גדולים מהחיים .. מסרים משנים תפיסות.
השבט שלנו – שבט הטראנס הוא כלל עולמי
השפה היא אחת
שפת המוסיקה האינסטרומנטלית
אם תכנסי למסיבת טבע ביפן או מסיבת טראנס לדוגמא בהודו .. ההרגשה היא שהמקום הוא אחד.
אין חומות ואין גבולות
הנופים אולי שונים ומערכות ההגברה אולי שונות
אבל האנרגיה אותה אנרגיה.
7. מה דעתך על קהילה של בנות השבט והחברים?
אנחנו כל כך אוהבים אתכם נינה ואבי האהובים
ברגע שאתם שולחים לנו וואטספ להזמנה להופעה
אנחנו מתרגשים מראש.
אתם שומרים על המסיבות האיכותיות
בלי פשרות! עם קהל יפה ואלוהי שמגיע להנות ולברוח קצת מחיי השגרה.
אנחנו ובן סאן (הסוכן שלנו מסוניק בוקינג) ממתינים בחוסר סבלנות לריקווסט הבא חח
8. האם לדעתך יש הבדל בין עולם הטראנס של שנות ה – 2000 להיום? מהו?
כן .. ולא … זה אמביוולנטי
אני לא מאלה שאומרים שפעם היה יותר טוב
ומתרפק על העבר
אני מאוד אוהב את המסיבות של היום
ומודה לאלוהים שבכלל אנחנו מנגנים בהם עדיין.
המסיבות של פעם היו נאיביות וטהורות
בלי מלחמות ואגואים
בלי כל הקטע הזה של דרישות המשטרה של להציב 100 שוטרים במסיבה אם רוצים רישיון
ועוד דרישות שונות ומשונות המקשות על המארגנים והמפיקים בכלל לחשוב לקיים מסיבה.
פעם פשוט הזמנו את החברים שהודיעו מפה לאוזן שיש מסיבה טובה וזהו .. הקסם פשוט התרחש.
בלי גדרות בלי שוטרים בלי כל הקשיים הבלתי נסבלים / אפשריים לקיום מסיבה.
בכדי לקיים פסטיבל כיום זה כמעט בלתי אפשרי מרוב הדרישות ההזויות של הממסד למארגנים.
ליאור ואני אוהבים להסתכל על הקהל של היום ואומרים לעצמנו שאיך התמזל מזלנו לנגן בפני הילדים של הדור הקודם שגם אותו הרקדנו.
הריקוד נשאר אותו הריקוד
ריקוד חופשי .. בלי חוקים ..
הבגדים אותם בגדים פלוס מינוס
המוסיקה שלנו (אני מדבר רק בשם עצמנו)
שומרת על אותו הקונספט מתחילת הדרך.
מוסיקה מלודית איכותית מלאה בנהרות סיקוונסים וסאונד.
המוסיקה שלנו כיום שנת 2022 אותה המוסיקה של פעם רק עם סאונד יותר עדכני.
אותו הרעיון … סאונד משודרג וחדשני.
אנחנו אוהבים את המסיבות של פעם.
וגם מאוד אוהבים את המסיבות של היום.
9. אם הילד/ה שלך הייתה אומר/ת לך שהם רוצים להיות אומנים וDJ טראנס. איך הייתה מגיב?
ברור … עמית (הבת שלי) יודעת להפעיל את הקיו בייס… ואוהבת טראנס בכל רמ״ח אבריה … היא במסיבות איתי מגיל 0 ונכון להיום (היא בת 23) זה רק ממשיך וממשיך אצלה.
אני אהיה המאושר באדם אם היא תחליט לנגן במסיבות בהמשך. אעזור לה כמיטב יכולתי.
10. זוגיות : כולנו יודעים/ות שברגע שהופכים להיות מובילי קהל אנשים מתחילים להעריץ אותך.
- האם תצא עם מעריצה?
– רשום לנו 3 תכונות או דברים שחשובים לך ושאתה מחפש/נמשך לבנות שאיתן תרצה זוגיות.
לגבי שאלת הזוגיות
אנחנו (ליאור ואני) לא הכתובת לנושא כאוב זה חח
נכשלנו בכל רמה אפשרית בנושא הזה.
שנינו גרושים (מזל שהקשר שלנו איתן נשאר פצצה ונשארנו חברים טובים איתן)
הכי חשוב לדעתי בזוגיות זה שהצד השני ידע לקבל דיעות שונות משלו ובכל זאת
לחיות בהרמוניה.
לא לעשות עניין מכל מילה.
לדעת להבליג ברגעים מעצבנים חח
לדעת לתת ספייס ולא להעיק.
והכי חשוב להיות חברים טובים.
וכמובן אם מעריצה בעניין של זוגיות ויש כימיה טובה, בוודאי שכן.
נשיקה ענקית